Logo demeierijboxtel.nl
<p>Burgemeester Ronald van Meygaarden van de gemeente Boxtel opende vorige week het experiencecenter van Freenergics. (Foto: eigen collectie)</p>

Burgemeester Ronald van Meygaarden van de gemeente Boxtel opende vorige week het experiencecenter van Freenergics. (Foto: eigen collectie)

(Foto: Eigen collectie)

Dagje uit: zonnepanelen uitzoeken

Zo op het oog zit het bedrijf Freenergics voor zonnepanelen en zonne-energieprojecten in een heel normaal pand op bedrijventerrein Ladonk in Boxtel. Tot je het verrassende experiencecenter op de eerste verdieping ziet. Zonnepanelen, zacht zoemende luchtwarmtepompen, batterijen, laadpalen en warmtepompen bevinden zich in een bosrijke omgeving met daarboven een heldere wolkenlucht. Tammo Bieze (56), directeur-eigenaar van Freenergics, is ermee in zijn sas: ,,Voor zover ik weet, is deze belevingsruimte uniek in deze regio.”

Ook de Boxtelse burgemeester Ronald van Meygaarden – tevens bestuurder van de Climate Alliance – is enthousiast. Hij opende het experiencecenter begin deze maand. ,,Mooi dat dit bijdraagt aan de stroomversnelling van nieuwe vormen van energie. Hier kunnen mensen dat allemaal echt beleven om daarna een bewuste keuze te kunnen maken.”

Brand

Terwijl bij veel bedrijven de kantoorruimte juist kleiner wordt en internet een steeds grotere rol krijgt, kiest Freenergics een andere weg. Begin dit jaar verkaste het bedrijf naar een veel groter pand met ruimte voor het experiencecenter. ,,Hier kunnen mensen verschillende zonnepanelen goed bekijken en alles in werking zien,” legt Bieze uit. ,,Tot in detail kun je zien hoe de panelen worden bevestigd. Luisteren of omvormers geluid maken, de apps bekijken. Het geluid van een warmtepomp beluisteren.” Er wordt eveneens getoond hoe brand bij zonnepanelen wordt voorkomen.

Reis

Bieze zit vol ambitie: ,,Wij willen hét aanspreekpunt zijn in de driehoek Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en de cirkel daaromheen. Voor mensen en bedrijven die een energiereis willen maken. De reis kan kort en overzichtelijk zijn met bijvoorbeeld acht zonnepanelen. Maar de reis wordt snel complexer. Wil je dan hagelbestendige panelen? Met tien of dertig jaar productgarantie? Wil je nu of later van het gas en de diesel af? Of je hebt een bepaald budget en je wilt weten wat je het best het eerst kunt doen en wat daarna.” Allemaal vragen dus. Bieze glimlacht. “In ons experiencecenter bieden we de bezoekers iets tastbaars. Dan kunnen ze ook gemakkelijker cruciale beslissingen nemen.”

En dat waardeert klant Peter van Sluisveld: ,,Normaliter is het voorraadhandel en dan zie je niks. En fijn dat alles wordt uitgelegd.” Willem Jan de Graaff knikt instemmend: ,,Ik had verschillende aanbieders vergeleken. Freenergics maakte alles heel inzichtelijk. En de panelen liggen keurig op mijn dak. De buurman zei al: ‘Netter dan bij mij.’ Haha!”

Veel klanten zien door de bomen het bos niet meer en dat is een kolfje naar Biezes hand. ,,De kwaliteitsverschillen zijn voor een leek best lastig te herkennen. Daarom bieden we alle klanten eerst een minicollege zonnepanelen. Ze mogen hier zonnecellen zelf kapotmaken. Daarna snapt iedereen precies wat de kwaliteitsverschillen zijn en kunnen ze een keuze zonder stress maken.”

Redactie

‘We bieden iets tastbaars, om zo betere beslissing te maken’

Meer berichten